Culturama VZW

 Lezingen en cursussen
 Stadswandelingen te Brussel
 Museabezoeken

Activiteiten aangepast aan groepen van blinden en slechtzienden en van personen met een andere beperking

OVERZICHTSTABEL

1. OPEN STAAN VOOR IEDEREEN

1.1. Open staan

 

2. BELFIUS

2.1. Toegankelijke Belfiuscollectie in Belfiustoren

2.2. Belfiuscollectie Brussel nieuwsfragment

2.3. Webmagazine De Centrale - Kunst kijken met de handen

 

 

 

~*~*~*~

OPENSTAAN VOOR IEDEREEN

   

 

Wij werken graag met mensen met beperkingen. Wij vinden dat iedereen het recht heeft op integratie en kunstbeleving. Dat we als sociaalvoelende Europese burgers diversiteit moeten aanzien als een belangrijk gegeven van onze maatschappij en dat we de plicht hebben om kunst toegankelijk te maken voor iedereen. Dat iedereen de kans moet krijgen om creatief te zijn, samen te werken en anderen te ontmoeten. Dat iedereen moet kunnen communiceren, zaken moet kunnen uitwisselen en proeven van kunst en cultuur, ongeacht de verschillende leeftijden, de verschillende achtergronden, de verschillende talenten, de vaardigheden en troeven.

Wij werden vorige week ingeschakeld tijdens het zesde internationaal congres in Bozar (tussen 6 en 9 mei 2015). Wij hebben er meerdere duitstalige groepen van personen met een fysieke en kleine verstandelijke beperkingen in en rond Bozar rondgeleid.

Aandacht vestigen op belangrijke onderdelen aan de buitenkant van Bozar © Bozar afdeliing 'Studios'

Deze groepen hebben het huidige belang en de veelzijdigheid van het gebouw kunnen ervaren en ontdekken.

Reden van ronde hoofdingang laten ontdekken © Bozar afdeliing 'Studios'

Zij hebben de creativiteit van de architect naar waarde kunnen schatten. Zij hebben de bijzonderheden van verschillende ruimten ontdekt en beleefd. De rondgang in het gebouw was 1 van de activiteiten naast workshops, muziekateliers en gespreksgroepen. Bozar was tussen 6 en 9 mei de locatie waar na Berlijn (in 1998), Dornach (in 2001), Praag (in 2005), Den Haag (in 2008) en Wenen (in 2011) het thema „Ontmoeten is leven“ of "In der Begegnung leben” centraal stond. Voor ‘‘people with special needs and extra talents’.

Soorten materialen en de afmetingen van het gebouw laten raden en berekenen © Bozar afdeliing 'Studios'

Vrijetijdsbesteding en cultuur moet openstaan voor iedereen. Culturama heeft zich toegespitst in het begeleiden van personen met nood aan een individuele begeleiding - rekening houdend met hun mogelijke functionele beperkingen.

Natuurwandeling van de Toffe Club, personen met een mentale beperking. Organisator Simone Troosters © Foto Annick Sieben

 

 

<terug naar boven>

 

~*~*~*~

Toegankelijke Belfiuskunstcollectie in Belfiustoren

Logo Belfius © 

Vijf eeuwen kunst voor iedereen toegankelijk in een unieke en open ‘Gallery with a view’.

Met meer dan 4300 stukken is de Belfius Art Collection niet alleen de grootste verzameling van louter Belgische kunst van het land. Cultuur dichter bij de mensen brengen wil Belfius op drie verschillende manieren realiseren. Regelmatig worden stukken uitgeleend voor tentoonstellingen; op dit ogenblik zijn er werken in het 'Kunstuur'. Een tweede manier is om een selectie topwerken op tournee te laten gaan doorheen het land. In juni 2015 was er al een selectie te zien in de ‘Absolute Art Gallery’ in Knokke. Belfius wil tenslotte de verantwoordelijkheid ten opzichte van dit nationale erfgoed verder ter harte nemen en het grootste deel van de kunstverzameling als geheel behouden. Stukken die niet relevant zijn voor de kernverzameling worden verkocht. Met het geld investeert Belfius verder in nieuw talent en kan men jonge Belgische artiesten een duwtje in de rug geven. Regelmatig zullen creaties aangekocht worden. Daardoor kan de verzameling verder aangevuld worden met beeldhouwwerken, grafiek, foto’s en video en een grotere variatie bekomen worden, dank zij de aandacht voor nieuwe kunstdisciplines . De keuze van een bijzondere locatie en een esthetische indeling op 118 meter hoogte in de Belfiustoren heeft er voor gezorgd dat de nieuwe Belfius Art Gallery een der meest professionele en hoogste privé-kunstgalerijen van België en wellicht ook van Europa geworden is. Bij de opening op 18 september 2015 werd de kunstgalerij aan de aanwezige politici, de beheerraad en de journalisten omschreven als een ‘gallery with a view’.

Onder het motto “Belfius Open Art” heeft onze 2de grootste bankverzekeraar Belfius in oktober 2015 de beslissing genomen om op twee zaterdagen per maand de deuren van de Belfius Art Gallery open te zetten. Daarmee wil Belfius het nieuwe beleid, het sociale engagement en de wens om cultuur dicht bij het publiek te brengen duidelijk maken. Net als in het verleden, waar groepen in het Pachecogebouw de kunstcollectie konden bezoeken, kunnen nu ook naast de klanten en de medewerkers individuele bezoekers en groepen met de nieuwe tentoonstellingsruimte en de tijdelijke presentatie kennismaken. De selectie zal regelmatig gewijzigd worden zodat de volledige kunstcollectie ontsloten wordt. Ook blinden of slechtzienden worden vergast op speciaal aangepaste rondleidingen.

Filmstill van een video van Brusselnieuws.be © Frank Hoornaert

 

De tentoonstelling 'Inspired by Love', die loopt tot 22 juni 2024 was uitzonderlijk niet toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Een nieuwe tentoonstelling wordt verwacht vanaf het najaar in 2024, opnieuw toegankelijk voor blinden en slechtzienden.

Aanmelding bij Culturama via 02/569 27 74 of info@culturamavzw.be

<terug naar boven>

~*~*~*~

Brussel Nieuws

Video uit regionale zender Brussel Nieuws.

 

 

 

Brusselnieuws.be

~*~*~*~

Webmagazine De Centrale - Kunst Kijken met de Handen

Webmagazine

Master Journalistiek VUB

2014-2015

Jan Annemans voelt aan de lijst van het schilderij De overstroming van Magritte © Foto door Antoine Tas

Blinde kunstliefhebbers kunnen voortaan genieten van de beroemde Belfius-collectie. Door te voelen maken zij tijdens speciale rondleidingen kennis met Belgische topstukken. ‘Wij zien meer details dan mensen die zien.’

Brussel – ‘Dit zijn glasscherven’, zegt Jan Annemans. De blinde man voelt aan een kunstwerk van de hedendaagse Vlaamse artiest Leo Copers van dertig bij dertig centimeter. ‘Inderdaad’, zegt gids Machteld De Schrijver. ‘In de hoek ligt het grootste stuk.’ Annemans voelt. ‘Dat is de hals van een fles! Waren die scherven ooit een geheel?’ ‘Ja’, zegt De Schrijver. ‘Copers heeft een gebroken oranje vaas in een perfect vierkant neergelegd. Hij speelt met gevaar en zet de wereld op zijn kop.’

Blinden en slechtzienden krijgen van Belfius dit jaar voor het eerst gratis rondleidingen door de beroemde kunstverzameling van de bank. Die telt 4500 werken van Vlaamse kunstenaars, van Rubens tot hedendaagse artiesten. Gids De Schrijver van vereniging zonder winstoogmerk Culturama leidt de bezoekers op de elfde en twaalfde verdieping van het bankkantoor in Brussel langs topstukken van schilders Delvaux en Van Rysselberghe. Twee vrouwen dragen een ingeklapte blindenstok en begeleiden hun man.

Met plastic handschoenen aan mogen de visueel gehandicapten de beelden betasten. Naast Het zotte geweld, een beeldhouwwerk van Rik Wouters, valt ook een bronzen beeld van een schildpad en een bal door Jan Vercruysse in de smaak. ‘Fantastisch’, zegt Roger Vandemeerssche. ‘Een schildpad die geen vat krijgt op de wereld, prachtig vormgegeven. En wat een oog voor detail.’

‘Zij nemen plooien en details waar die ik niet zie’

Halve vrouw

Behalve beelden, waaraan de deelnemers kunnen voelen, gaat de groep ook langs schilderijen. De Schrijver bespreekt uitvoerig de composities, opdat ook blinde toehoorders zich een beeld kunnen vormen. ‘Ik zie niks’, zegt Jan Annemans. ‘Maar door de uitleg van Machteld krijg ik toch een beeld van de kunstwerken.’

‘Dit is een halve vrouw’, zegt De Schrijver over het schilderij De overstroming van Magritte. ‘Hoe een halve’, vraagt Annemans. ‘Alleen haar onderlichaam is zichtbaar’, antwoordt de gids. ‘De bovenste helft is door de lucht aan het gezicht onttrokken, zoals op de achtergrond een stad onder water staat.’

Pissoir

‘Van rondleidingen met blinden leer ik altijd bij over kunst’, zegt De Schrijver. ‘Zij nemen dingen waar die ik niet zie, zoals plooien of details in een beeldhouwwerk. En ze voelen de kou of warmte van de materie. Brons voelt heel anders dan marmer of hout.’

Annemans en Roger Vandemeerssche voelen aan Schildpad en wereldbol van Jan Vercruysse © Foto door Antoine Tas

Blinden en slechtzienden moeten de beelden kunnen aanraken, zegt De Schrijver. ‘Je moet als gids alle zintuigen die ze kunnen gebruiken, aanspreken. Tijdens buitenwandelingen vraag ik slechtzienden of ze kunnen ruiken waar we heen gaan. Ze merken of we richting een pissoir lopen of een chocoladewinkel. Maar hier in het bankgebouw was niet veel te ruiken.’

‘Wij zien met onze vingertoppen’ zegt Vandemeerssche, die sinds een ongeluk in het leger op zijn achttiende slechtziend is. De gepensioneerde Brusselaar is bijzonder te spreken over de rondleiding. ‘Door te voelen vormen wij een eigen gedachte hoe beelden eruitzien. Voor zienden is dat evident, maar blinden en slechtzienden moeten er de tijd voor nemen. Daardoor krijgen wij een beter idee van de details.’

Dit seizoen kunnen blinde of slechtziende bezoekers op 21 maart nog kennis maken met de Belfius-collectie. Behalve de eigen werken is ook moderne kunst van het Gentse museum S.M.A.K. te bewonderen. Ziende kunstliefhebbers zijn ook welkom. Tijdens de herfst en de winter opent Belfius iedere derde zaterdag van de maand zijn kunstcollectie voor het publiek.

 

Geschreven door: Ties Brock

 

 

<terug naar boven>

~*~*~*~