Culturama VZW

 Lezingen en cursussen
 Stadswandelingen te Brussel
 Museabezoeken

Wijkverkenningen en Busrondritten.

Detail van een fontein van de Dendermondse artiest Jos De Decker. Detail uit de Parabel der Blinden, Boterstraat, Brussel © 

1. Wijkverkenningen.

Wij verwijzen u naar de voorgaande rubriek van de thematische stadswandelingen. Er zijn opties aanwezig voor wijkverkenningen. Een algemene ontdekkingstocht los van een bepaald thema of van een stijlperiode is uiteraard mogelijk. Er wordt stilgestaan bij meerdere facetten van deze wijk of het door u uitgekozen kwartier.

© 

Koe Kobe en de Tram © 

2. Busrondrit

Het Brusselse Gewest bestaat uit 19 deelgemeenten en is naast Berlijn één van de meest groene steden van Europa. Een verkenning met de bus brengt u naar de belangrijkste deelgemeenten. De eerste wijk die zich buiten de stadsmuren ontwikkelde rond 1850 was de Leopoldswijk.

In het laatste kwart van de 19de eeuw kende de industrie aan het Kanaal een verdere expansie (Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek). De Brusselse bevolking groeide ook fors aan. In de Marollen kwamen er vele steegjes. De deelgemeenten Etterbeek, Sint-Joost-ten-Node, Vorst en Ukkel werden verder ge-urbaniseerd. Deze gemeenten zijn ook rijk aan Art Nouveau huizen.

Koekelberg groeide na 1900 door o.a. de bouw van de Nationale Basiliek van het H. Hart. Laken bleef lang een klein dorp in de schaduw van de koninklijke paleizen.

Leopoldmonument in het park van Laken © 

Door de Wereldtentoonstellingen groeide de gemeente verder uit. Belangrijk was hiervoor Expo ’58.

Tunnels zorgden voor vlotte verbindingen. Door de komst en de vestiging van de Europese instellingen werd de Leopoldswijk erg veranderd. Hier bevinden zich de grootste gebouwen, staaltjes van postmodernisme en high-tech realisaties.

Sinds de 2de helft van 2015 is er een nieuw verkeersplan. Ook de verkeerscirculatie in de binnenstad is volledig veranderd. Het gedeelte van de voetgangerszone in het oude stadscentrum werd fors uitgebreid. Bussen mogen nog maar op enkele locaties parkeren, namelijk op de Pachecolaan, bij de gebouwen van de Nationale Bank (buurt van de Sint-Michiels en Goedelekathedraal), in het Jubelpark, aan het Zuidstation, of op parkings voor bussen aangelegd buiten het centrum.

De tunnels van Brussel zijn aangelegd na de Expo van 58, of in 1989, en zijn dringend aan renovatie en herstellingen toe. De Leopold II tunnel wordt gedurende drie jaar - sinds mei 2018 - hersteld. De tunnel is niet toegankelijk in de zomer (juli en augustus) en in de andere maanden van zondag tot en met donderdag.

Ook de tunnels Reyers-Montgomery en Reyers-Meiser worden hersteld, vanaf 28 mei tot begin 2019.

Deze dringende herstellingswerken zorgen ervoor dat de bovengrondse verkeerscirculatie plots veranderd kan zijn. Er worden lange files en grote hinder verwacht.

De vzw kan voor deze hinder niet aansprakelijk worden gesteld.

De gids probeert zo goed mogelijk in deze veranderde en moeilijke situatie de chauffeur behulpzaam te zijn.

Een rondrit duurt in de week 3 uur. Eventueel kan de tocht afgesloten worden met een kleine stadswandeling doorheen het oude centrum met als eindpunt de Grote Markt.

AANDACHT: zie ook uitgestippelde busrondritten onder:

+ Rubriek "Tips voor dagtrips" thema Onafhankelijkheid van Congo

+ Rubriek "Stadswandelingen" onder hoofdstuk 4. Busrondritten

 

<terug naar boven>

 

~*~*~*~